Animu.fi foorumi

Tarkempi haku  

Uutiset:

Tervetuloa uudelle Animu.fi foorumille, muista käyttäytyä!

Kirjoittaja Aihe: Yleistä puhetta fanficeistä  (Luettu 99110 kertaa)

Shinji

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Yleistä puhetta fanficeistä
« : Lokakuu 25, 2013, 18:38:41 »

Koska täälä on suositeltu joitakin ficcjeä, niin miksei niistä puhutaisi yleisesti? Esim. millasia luet, millä ohjelmalla kirjoitat, kuinka usein luet/kirjoitat, minkä sarjan ficcejä luet yleensä, milloin aloitit niiden kirjoitamisen  jne.

Itse aloitin varsinaisten ficcien teon 19 vuotina. Tätä ennen olin paperille kirjoittanut melkein vuosi sitten noin kahden sivun pituisia omia versiotani jostakin sarjan kohdasta. Näitä ei ole enään talella.

Ekat kunnon ficcit kirjoitin Microsoft Office Word ohjelmalla koulun konella. Vanhemmala konelani ei ollut sitä. Koulun koneta oli helpompi käytää, kun sen Word ohelma korjasi suuremman osan kirjoitus virheistä (niitä jäi kuminkin).

Uudela konellani WordPad ohejelma, johon kirjoitelen. Ainoa haita on se, että se ei korjaa yhtään virhettä.

Olen lähinä kirjoittanut Narutoon liityvää. En tiedä miksi oikeastaan.

Pidin siinä eniten vuorosanojen kirjoitamisesta. Kuvaukset ovat minulle välillä haastelisia, ainakin jos on tehtävä kovin tarka sellainen.

Olen yleensä lukunut Naruto ja Neon Genesis Evangelion tarinoita. Saatan lukea muunkin sarjan ficciä (useinmiten sellainen, jonka tiedän), jos se on kaverin tekemä tai jos siinä on mieleenkiintoinen idea. Lukeminen on jäänyt kyllä muuala, kun olen lukunut tavallaisia kirjoja nyt paljon.

Nykään en kirjoittele säänölisti. Teen sitä epäsäänölisti ja tosi harvoin. Mielesäni on kuminkin muutamia tarnoita, jotka koitan kirjoitaa. Suunitelen täälä hetkellä yhtä one-shotia, jolle olen asentanut deadlinenkin.
Kirjattu
"Ihmiskunnan suurin vihollinen on ihminen itse" Gendo Ikari

Kipsi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Yleistä puhetta fanficeistä
« Vastaus #1 : Lokakuu 25, 2013, 20:16:45 »

Aloitin kirjoittamaan siinä 2008 ja ensimmäiset ficcini olivat Narutoa, jees. Sen jälkeen tuli One Piece ja muut sarjat. Yhdessä vaiheessa innostuin kirjottamaan Harry Potter -ficcejäkin. : D
Nyt kesästä lähtien on tullut kirjoitettua ensimmäistä kertaa ainoastaan englanniksi ja olen kirjoittanut mm. Hannibal (tv-sarja) ja James Bond (Daniel Craigin versio) -ficcejä.

Luen ficcejä enemmän mitä itse kirjoitan, yleensä päivittäin. Itse tulee kirjoitettua harvemmin.. joskus on moniakin kuukausia väliä, mutta nyt on tullut kirjoitettua joka viikko. Kirjoitan yleensä koneella OpenOfficella ja jos en ole koneella niin kirjoitan käsin vihkoihini joista ne sitten siirrän koneelle.
Tykkään lukea sellaisia ficcejä joissa hahmot ovat in character ja juoni on nerokas tai muuten hyvä, kuvaukset ovat kohdillaan eikä kirjoitusvirheitä ole paljon. Myös crack-ficit menevät, jos ne eivät ole täysin päättömiä ja niissä on jokin idea. : D
Sitten taas en voi sietää omien hahmojen ja canon hahmojen parituksia.. omat hahmot menevät, jos ne ovat taustalla eivätkä välttämättä suuressa osassa - elleivät kuulu jollakin järkevällä tavalla osaksi juonta. Tosi harvoin on tullut vastaan sellaista ficciä, jossa kirjoittajan oma hahmo toimisi mahtavasti muun tarinan ja hahmojen kanssa. Joissakin sarjoissa en voi myöskään sietää AUta, joissain en ole niin tiukka.. riippuu ihan sarjasta. :3

Tällä hetkellä on meneillään kova Hannibal vaihe päällä, joten on tullut kahlattua suunnilleen kaikki hyvät ficit läpi.. ,__,
Kirjattu

Michiyo

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 50
  • I don't suffer from insanity, I enjoy it.
    • Profiili
    • Fanfiction.Net
Vs: Yleistä puhetta fanficeistä
« Vastaus #2 : Lokakuu 28, 2013, 14:11:34 »

Ficcien lukeminen minulla alkoi jo ala-astella. Oli äärettömän ahkera lukija, mutta kirjasto sijaitsi yli viiden kilometrin päässä, eikä välillä todellakaan kulkenut mitään muu kuin omat jalat tai tuurilla vanhempien kyyti. Koska etenkin talvisaikaan allekirjoittaneella ei ollut mitään kaipuuta tarpoa puolen metrin hangessa kymmentä kilsaa kirjastoreissun takia, niin käännyin tietokoneeni puoleen ja aloin etsimään jotain luettavaa. Luulen, että alussa se oli Vuotis tai FinFanFun, joka esitteli minulle fanfictionin salaisen maailman ja pian Zsanyaan tutustuttuani olinkin tyystin myyty.

Ensimmäistä ficciäni aloin raapustelemaan vuonna 2004, joskin uskalsin julkaista ensimmäisen tekeleeni vasta 2006. Hyvän vastaanoton kautta intouduin kirjoittamaan enemmän, ja tässä sitä nyt ollaan: 11 julkaistua tarinakokoelmaa myöhemmin - joista vain kolme keskeneräisiä millään tavalla - ja tietokoneella lukuisia luonnoksia, joihin uhraan aikaa aina inspiraation iskiessä. Yksi käännösficci on myös tulilla, mutta ottaen huomioon vaihtelevan motivaationi, alan julkaisemaan sitä vasta kun olen saanut kunnon pohjat alkuun. ^^

Olen edelleen ahkera lukija, ja voin hyvällä omallatunnolla väittää, että moni ficcari on parempi kirjoittaja kuin moni kirjansa julki saanut raapustelia (köhMeyersköh) ja usein oivaltavaakin, hauskaa ja omalaatuista kirjoitusta on ilo lukea. Kuten on saattanut huomata, englanninkielisten ficcisuositusten puolella on minulta monta ehdokasta, ja sille on syynsä. ^^"
Kirjattu
When life hands you lemons, chuck them at people.
Don't take life too seriously. It isn't permanent.

Ren-fan

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Yleistä puhetta fanficeistä
« Vastaus #3 : Lokakuu 29, 2013, 22:28:52 »

Minä aloitin ficcien lukemisen vasta vajaat puolitoista vuotta sitten, vahingossa itse asiassa. Olin juuri löytänyt naruton ja halusin tutustua siihen hieman paremmin. Laitoin siis googleen hakusanaksi naruto niin kappas kappas sieltä tuli linkkiä tietysti naruto.fi:n sivuille. No eiväthän ne enää olleet käytössä, mutta sieltä löysin tieni tänne animuun.

Ensimmäinen lukukokemus oli kyllä hieman järkyttävä minulle silloin kahdeksasluokkalaiselle kiltille tytölle joka oli autuaan tietämätön yaoista... Linkki nimittäin vei Hidan x Iruka ficciin. Ei ehkä olisi ollut minulle sitä parhainta luettavaa, sillä siinä Hidan raiskasi Irukan uutenavuotena. Jäi pikkuiset traumat kaverin hekotellessa viressä.

Jostain syystä kuitenkin löysin myöhemmin uuden linkin animuun, ja tällä kertaa 'Itachi ihmemaassa' nimiseen ficciin. Se oli hauska ja tykkäsin siitä, joten ei ihmekään että aloin löytää itseni täältä yhä useammin ja useammin. Jossain vaiheessa sitten ihan rekisteröidyinkin tänne (nimimerkin keksiminen oli kyllä kauhean tuskan takana... xD ) ja sen jälkeen alkoi ficcien kirjoittelu. Tosin nyt kyllä jo hävettää noiden ensimmäisten ficcieni lukeminen ja uskon kehittyneni sen jälkeen... Mielessäni on niiden vanhimpien poistaminen, mutta toisaalta niissä on tärkeitä muistoja... Heh, muistan jopa ensimmäisen joka kommentoi tarinaani, se oli Guren :) Ehkä säälistä, mutta tuntui tosi kivalta ^^

Nykyään kirjoitan suurimmaksi osaksi ficcejä vain kpopista. Tänne kirjoitan yleensä vain jos haluan kommenttea... (;D) Inspis iskee monta kertaa päivässä ja hyvän vireen iskiessä voin kirjoittaa vaikka kolme tuntia putkeen. Minulla onkin monta isoa, paksua vihkoa täynnä omia ficcejäni. Suurinta osaa en kuitenaan tule ikinä julkaisemaan, laiskuuden ja sopivan paikan puuttumisen takia. Tietääkö kukaan paikkaa mihin voisi laittaa suomenkielisiä ficcejä kpoppareista? Muutamia yksinäisiä pieniä blogeja ja foorumeita tiedän, mutta ne ovat joko keskittyneitä vain yhteen bändiin tai genreen tai ovat liian epäaktiivisia. Lost and found on tietysti yös, mutta taso on siellä vain niin korkea etten uskalla... Ja sen kpop puolikin on todella kuollut. Kirjoitan kyllä myös englanniksi, mutta virheiden pelossa en oikein niitä halua julkaista. Tarvitsisin jonkun englannissa taitavan beetaksi.

Nykyään luen ficcejä suurimmaksi osaksi vain englanniksi. (mikä on saanut todella suuren muutoksen englannin arvosanaani ;DD) Aluksi se oli raskasta ja tökki paljon kun joka toinen sana piti katsoa kääntäjästä, mutta nykyään tarvitsen sanakirjaa vain todella harvoin, ja englanti on tullut minulle niin luontevaksi että huomaan välillä ajattelevanikin vahingossa enlglanniksi. Kaveritkin nauraa kun aloitan lauseet usein vahingossa englanniksi ;D Ja viimeksi ficciä suomeksi kirjoittaessani jouduin käyttämään kääntäjää koska muistin sanan vain englanniksi, en suomeksi... Se taitaa jo olla hieman huolestuttavaa.

Täällä animussa käynti on jäänyt nyt viime aikoina vähälle juuri asianfanficsin vuoksi. Vietän siellä suurimman osan nettiajastani. Sehän on englanninkielinen sivusto, joten luettavaa riittää :) Ficit ovat pääasiassa kpoppareista, mikä on tietysti lempiaiheeni ^^ Tuleepa siellä myös juteltua muille melko paljonkin :D Muutaman erityisen hyvän kaverin kanssa myös ropetan ja juttelemme paljon muustakin kuin kpopista :DD Se on niin yleistä että tällä melkein aloitan kirjoittaa kommentteihin vastausta englanniksi.

Englanniksi aloitin lukea winglinistä, sitten lost and foundista ja nyt asianfanficsistä. Vaikka lukemista riittää, pelottaa että lue jossain vaiheessa sieltä kaikki hyvät ficit. Silloin voin lohduttautua ajattelemalla että vielä on ainakin LJ ennen kuin täytyy etsiä joku uusi paikka...

Onko muita kpopista lukevia? Tiedättekö hyvää sivustoa, joko englanniksi tai suomeksi?

Tulipa pitkä viesti... ^^'

Kirjattu

Shinji

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: Yleistä puhetta fanficeistä
« Vastaus #4 : Lokakuu 29, 2013, 22:46:11 »

^Ren-fan, voisin suositella Fanfitcion.Netiä sinulle. Et kertonut luketkos ficcit sieltä, että laitoinpan tämän. Sinne voi suomeksi ihan laitaa. Tämä on ainoa minne tiedän ficcejä laitetavan. Tätä ja deviantART:ia lukuunotamata.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 30, 2013, 10:42:48 kirjoittanut Shinji »
Kirjattu
"Ihmiskunnan suurin vihollinen on ihminen itse" Gendo Ikari

Michiyo

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 50
  • I don't suffer from insanity, I enjoy it.
    • Profiili
    • Fanfiction.Net
Vs: Yleistä puhetta fanficeistä
« Vastaus #5 : Lokakuu 30, 2013, 10:35:59 »

Fanfiction.Net on itsekin suosimani sivusto. Hyvin laajat kategoriat ja kielioptiot. Kaikki omat ficcini löytyvät sieltä, plus pari muuta. Tykkään niiden järjestelmästä ja siihen on helppo oppia.
Löysinpä kerran sieltä suomenkielisen Rasmuksen Lauri YlönenxHIMIN Ville Valo -ficin. Se oli jo hieman pelottavaa. K-popista olen bongannut ainakin SHINee-raapaleita.
Kirjattu
When life hands you lemons, chuck them at people.
Don't take life too seriously. It isn't permanent.

Kipsi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Yleistä puhetta fanficeistä
« Vastaus #6 : Lokakuu 30, 2013, 11:27:29 »

Jos tahtoo englanniksi lukea ficcejä niin suosittelen AO3:a. Siellä on taso mielestäni huomattavasti parempaa kuin Fanfiction.netissä. On tullut itsekin sinne omia englanninkielisiä ficcejä lisättyä. Ja siellä on oikeastaan melkein kaikista fandomeista jotakin, laittaa vaan hakuun jonkun parituksen ja sarjan niin kyllä löytyy. :3
Kirjattu

Ren-fan

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Yleistä puhetta fanficeistä
« Vastaus #7 : Marraskuu 03, 2013, 17:49:43 »

Kiitos! Olen fanfiction.net:issä köynyt, mutta en osaa oikein käyttää sitä xD Liian monimutkaista.. Ja nyt kävin tuota toista sivua katsomassa, ja se oli todella hyvä! :D Kiitosta vain :) Muutama DaeJae ficci juuri siellä meneillään ^^
Kirjattu

Afeni

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Yleistä puhetta fanficeistä
« Vastaus #8 : Marraskuu 08, 2013, 19:12:56 »

Ficcejä olen kirjoitellut suunnilleen 12-vuotiaasta, joskin ensimmäiset taisin julkaista netissä 19-20-vuotiaana. Tähän mennessä on tullut aika monta fandomia koluttua läpi, esim. Harry Potter, eri Final Fantasyt, Naruto, Pirates of the Caribbean. Kirjoitan mieluiten pitkiä (romaanimittaisia) ficcejä, mutta oneshottejakin olen jonkin verran raapustellut.

Minulla ei ole ongelmaa omien hahmojen suhteen, jos ne ovat hyvin toteutettuja. Marisuskeja en ficeissä jaksa vaan sellaiseen törmätessäni yleensä siirryn seuraavaan tarinaan, mutta jos kohdalle osuu hyvä OC, en pistä pahakseni. Ja en siis häiriinny näiden parittamisesta kaanonin hahmoille tai päärooliin nostamisesta. Käytän myös itse paljolti omia hahmoja, mikä varmaan vaikuttaa tähän ajatusmaailmaan.

Lukijana olen kuitenkin todella nirso. Luen tosi harvoista kaanoneista ja niistäkin mieluiten vain hettiä ja yuria/shoujo-aita. Yaoi / shounen-ai ei minuun iske, mutta menee tarinoissa taustalla. Lisäksi nirsoilen myös ficcien tason suhteen. Olen aika vaativa tekstin laadun kanssa, jotta jaksan siihen paneutua. Liialliset kirjoitus- ja kielioppivirheet ovat omiaan karkottamaan minut tekstin parista. Omassakin tekstissä pyrin aina mahdollisimman hyvään lopputulokseen, mutta yhtään virheetöntä tuotosta en silti luonnollisesti ole saanut aikaan. Aina löytyy parannettavaa.

Olen jonkin verran julkaissut ficcejä täällä Animu.fissä, mutta myös Kristallimaailmassa (Final Fantasy ficcifoorumi) ja omassa blogissa. Fanfiction.Netissä minulla on ollut tili, mutta ei ole aikoihin tullut julkaistua siellä mitään x)

EgyLynx

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Yleistä puhetta fanficeistä
« Vastaus #9 : Huhtikuu 26, 2014, 19:35:14 »

Mmh... Kyllä Fanfiction.net on tuttu... vähän liikakiin aika menee muiten juttuja lukiessa...
Niinpä nyt kun mietin, niin kuinkas olakaan... Ekat juttut joita kirjoitelin olivat Enid Blytonin jengeihin liityvää...

Afeni...  sanoisin että keskellä lausetta oleva puhe on yksi joka minua iskee silmään tuolla Fanfiction.netissä.

Kirjattu