Animu.fi foorumi

Tarkempi haku  

Uutiset:

Tervetuloa uudelle Animu.fi foorumille, muista käyttäytyä!

Äänestys

Katsotko televisiota?

Katson, vero on hyvä
- 4 (23.5%)
Katson, vero on huono
- 5 (29.4%)
En katso
- 8 (47.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 17


Kirjoittaja Aihe: YLE-vero tulee  (Luettu 145579 kertaa)

Lucy

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 29
    • Profiili
YLE-vero tulee
« : Joulukuu 15, 2011, 11:29:37 »

http://www.hs.fi/politiikka/Tv-maksun+tilalle+Yle-vero++monelle+lisälasku/a1305551397712

YLE-vero tulee. Mikä on kantanne?

Minä olen raivoissani. Televisio ja radio ovat kuolevia medioita. Nettisivujen ylläpidon voisi kustantaa vapaaehtoisella jäsenmaksulla. Tai tyyliin maksa 5 euroa linnanjuhlien streamista. Tämä ehdotettu vero on epåoikeudenmukainen televisiota omistamattomia ja pienituloisia kohtaan. 50kin euroa on iso raha palvelusta jota ei käytä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 15, 2011, 11:32:06 kirjoittanut Lucy »
Kirjattu

Plaze

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
  • One Piece -fanaatikko
    • Profiili
    • DeviantArt
Vs: YLE-vero tulee
« Vastaus #1 : Joulukuu 15, 2011, 11:41:44 »

Eipä tuota televisiota tule katsottua. Ei ole kyllä aiheeseenkaan tullut perehdyttyä niin en voi kunnollista mielipidettä muodostaa mutta typerältähän tuo kuulostaa. Mutta on niitä muitakin typeriä rahankeruumenetelmiä säädetty noitten toimesta, jotka ei ihan tekniikan kehityksessä oo pysyny tän 2000-luvun aikana..
Kirjattu

Fador

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 31
    • Profiili
Vs: YLE-vero tulee
« Vastaus #2 : Joulukuu 15, 2011, 13:11:55 »

Ensinnäkin ylen pitäisi supistaa huomattavasti kanavatarjontaa, ruotsinkielinen kanava..oikeesti yle. Luultavasti jo yhdellä kanavalla pärjäisi ja siitä syntyvä lasku olisi ainakin huomattavasti pienempi ;)

Toisaalta jos yle oikeasti uskoo että ihmiset tarvitsevat näitä kanavia (ja yle areenaa jne), ne voisi laittaa maksullisiksi. Mutta ehkä siinä menisi koko ylen pointti =) Kaikkien maksettavana verona kyllä aivan järjetön idea. Mutta on tv-lupamaksukin järkyttävä. Ei minkään muun palvelun kohdalla kierrä tarkastajia katsomassa, ettet vain käytä heidän palvelujaan salaa. Sitten jos käytät niin tulee rangaistuksia. Vieläpä ovat saaneet tähän lailliset oikeudet häiritä ihmisiä.

Ehkä koko yle on tullut tiensä päähän, nettiarkisto voidaan säilyttää muistona wanhasta ja muuten lopettaa koko pulju =)
Kirjattu

Freyr

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 33
    • Profiili
    • Animu
Vs: YLE-vero tulee
« Vastaus #3 : Joulukuu 16, 2011, 19:44:01 »

TV-lupamaksu oli järjetön ja YLE-vero on käytännössä yhtä typerä. Itse en katso televisiota käytännössä lainkaan ja jos katson, niin en varmasti YLEn kanavia (aiemmin oli tähän vielä pieni mahdollisuus, mutta mm-jääkiekon siirryttyä maikkarille ei YLE tarjoa minulle mitään). Katsontamäärään nähden verosumma on järjettömän suuri vaikka kohdalleni osuisi asteikon pienin maksu (vielä on mahdoton sanoa kun veron astuessa voimaan olen jo valmistunut koulusta eikä varmaksi toki voi sanoa saako töitä).

Fador on mielestäni oikeilla jäljillä. Minimissään tarjontaa pitäisi supistaa. Yksi kanava riittää ehdottomasti. Kaikkein paras ratkaisu olisi maksukanavaksi siirtyminen. Jos YLE ei maksullisena pärjäisi, niin eikö se kerro siitä ettei koko kanaville ole tarvetta ja täten niiden olemassaolo nykyisellään on järjetöntä.


Sori. Oli pakko :P

Kirjattu

Francis

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Vs: YLE-vero tulee
« Vastaus #4 : Joulukuu 19, 2011, 21:36:37 »

En omista telkkua. Olen niin pienituloinen, ettei raha riitä edes aina ruokaan. Jos tuo veropaska tupsahtaa mun postilaatikkoon niin järki varmaan lähtee.
Kirjattu

Hiso

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: YLE-vero tulee
« Vastaus #5 : Joulukuu 22, 2011, 13:48:56 »

Jäähh... En oo täysikänen ja asun vanhempieni kanssa joten No problem mulle. Paitsi jos se on vielä silloinkin kun oon täysikänen(On varmaankin).
Juu, yks sana: Disagree.
Kirjattu
Chelsea Smile < 3

Farfeght

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: YLE-vero tulee
« Vastaus #6 : Tammikuu 07, 2012, 13:22:06 »

Olen enemmistön kanssa eri mieltä.

YLE-vero on mielestäni hyvä juttu. Erityisen hyvä se on jos sitä verrataan edelliseen järjestelmään, jossa korotettiin tv-maksua sitä mukaa kun jengi ei suostunut maksamaan. Verohan näyttää määräytyvän näin: http://yle.fi/uutiset/kulttuuri/2011/12/nain_yle-vero_maaraytyy_3109456.html . Merkille pantavaa on mm. että verotettua tuloa pitää olla yli 7813€ vuodessa jotta vero tulisi aiheelliseksi.

Mielestäni verotus on kunnollinen ratkaisu niin ylelle kuin myös katujen kunnossapitoon ja muihin peruspalveluihin. Yle vertautuu helposti kirjastoihin, mutta kuinka moni oikeasti haluaisi rahoittaa niitä ellei olisi pakko?

Itse en televisiota omista tai katso, mutta areenalta seuraan ajankohtaisia asioita ja joskus harvoin tulee kuunneltua radiota. Pitäisi varmasti vakavasti harkita ainakin joidenkin tv-kanavien tiputtamista eetteristä.(Taajuudet voisi lahjoittaa vaikka kognitiiviradiolle  ;D) Kyseenalaistan myös ulkomaisen viihteen tai urheilun tilaamista verovaroin ylen levitykseen. Silti suhtaudun yleen positiivisena vastapainona kaupalliselle medialle. ^^
Kirjattu

Plaze

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
  • One Piece -fanaatikko
    • Profiili
    • DeviantArt
Vs: YLE-vero tulee
« Vastaus #7 : Tammikuu 07, 2012, 17:39:07 »

Mielestäni verotus on kunnollinen ratkaisu niin ylelle kuin myös katujen kunnossapitoon ja muihin peruspalveluihin. Yle vertautuu helposti kirjastoihin, mutta kuinka moni oikeasti haluaisi rahoittaa niitä ellei olisi pakko?

Onko olemassa erillinen "katujen kunnossapito -vero"? Entä "Kirjasto-vero"? Jos YLE on verrattavissa noihin, miksei YLE voi saada rahoitusta samalla tavalla kuin nuo? Miksi siihen pitää olla erillinen veronsa? 8)
Kirjattu

Farfeght

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: YLE-vero tulee
« Vastaus #8 : Tammikuu 11, 2012, 19:26:41 »

Miksi siihen pitää olla erillinen veronsa?
En ole veroasioissa asiantuntija, mutten keksi muuta kuin historialliset syyt. Kaippa yle voitaisiin yhtä hyvin rahoittaa tuloveroa korottamalla ja ottamalla se raha siitä.
Kirjattu

Lucy

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: YLE-vero tulee
« Vastaus #9 : Tammikuu 12, 2012, 18:40:12 »

En siltikään hyväksy YLE veroa. Television katselu tai edes uutisten seuraaminen ei ole ihmisen perustarpeita ja tuo alaraja on naurettavan alhainen. Jos kyse oikeasti olisi kirjaimellisesti kaikkia kansalaisia koskevasta verosta, kuten katujen hoidosta tai talouden elvyttämisestä johtuvista säästöistä (lol Kreikka), ni olis kyl toinen ääni kellossa. YLE on mafia jonka johtajat käärii älyttömän suuret palkankorotukset kun yhtiön rahatilanne näyttää punasta. Miksi kansan pitäisi heittää rahansa tähän järjettömäin koneistoon?
Kirjattu

Cyran

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: YLE-vero tulee
« Vastaus #10 : Tammikuu 13, 2012, 17:30:04 »

Suurin osa niistä, jotka yle-verosta jaksavat valittaa, ovat niitä, jotka ovat tähän mennessä käyttäneet televisiota mutta jättäneet tv-maksun maksamatta. Tämän vaikutelman minä ainakin tästä olen saanut. Lisäksi, kun tästä valitetaan, ei yleensä jakseta lukea asiasta kunnolla, eikä oikeastaan tiedetä esimerkiksi tuota tulorajaa yle-verolle. Kysyin tästä siskoltani, että mitä mieltä hän on, ja vastaus oli samankaltainen kuin suurin osa tässä topikissa. Sitten kun mainitsin tulorajasta, vastauksena oli "Ai jaa?" eli vastustus on melkein aina vain periaatteesta, koska kaikki muutokset vallitseviin järjestyksiinhän ovat aina pahasta. Sen näkee siitäkin, että täällä yli 43 prosenttia on vastannut haluavansa naruto.fi:n takaisin, vaikka käytännössä täällä foorumilla näyttäisi olevan samat ihmiset pölisemässä samoista asioista, eli eroa ei juurikaan ole.

Ei sillä että itse pitäisin Yleä minään kaikkivaltiaana valtion pyhimyksenä, mutta kannatan ajatusta siitä, että on yksi vaihtoehtoinen media, jota rahoitetaan muullakin tavoin kuin liikevoittoa tavoitellen. Liikevoiton tavoittelu johtaa hyvin usein siihen, että eri tiedotusvälineet havaitsevat tietyn konseptin hyväksi ja asiakasvetoiseksi ja valitsevat kanava toisensa jälkeen saman toimintatavan ja samat ohjelmistot. Jos joku on ihmetellyt sitä, että miksi kaikilta kanavilta tulee samaa paskaa, niin kyse on ainakin osittain tästä. Myös Yle on mitä ilmeisemmin omaksumassa markkinavetoista mallia, mutta ainakin kanava toimintasuunnitelmissaan tähtää muunlaiseenkin ohjelmistoon, joka huomioi myös paljon puhutut vähemmistöt.

YLE on mafia jonka johtajat käärii älyttömän suuret palkankorotukset kun yhtiön rahatilanne näyttää punasta. Miksi kansan pitäisi heittää rahansa tähän järjettömäin koneistoon?
Jos Yle tosiaan saisi "mafiastaan" niin hyvät voitot, niin palkat Ylen toimittajilla eivät takuulla olisi alemmat kuin muiden lehtien, tv-kanavien ja radiotoimitusten toimittajilla. Journalistiliiton palkkatilaston 2010 mukaan toimittajien palkat Ylellä ovat huomattavasti alemmat kuin esimerkiksi Maikkarilla tai Nelosella. Palkkojen keskiarvon ero Ylen ja kaupallisten medioiden välillä on lähes 700 euroa kuussa, eli ihan varteenotettavan paljon. Ylimmässä palkkaluokassa, eli päällystön keskuudessa, palkka eroaa yli tuhannella eurolla kuukaudessa. Puheet Yle-mafian johtajiston tienisteistä ovat siis täyttä kukkua. Mikäli Ylellä haluttaisiin tienata, siellä oltaisiin siirrytty markkinavetoiseen malliin jo ajat sitten.

Yle-veron heikko kohta puolestaan ovat jo moneen kertaan ragetetut televisiottomat ihmiset. Miettikää, kenellä ei nykyaikana ole tv:tä kotona. 1) Vanhuksilla, 2) opiskelijoilla, 3) pienituloisilla. Kaikki ryhmät kuuluvat tulorajan alapuolelle, eli eivät maksa senttiäkään Yle-veroa. On tietenkin ihmisiä, jotka tienaavat, mutta eivät omista tv:tä tai digiboksia. Yksi esimerkki on äitini, joka tienaa tarpeeksi maksaakseen Yle-veroa, mutta ei omista digiboksia. Hän maksaa tuloistaan 0,64 prosenttia eli 50 - 140 euroa vuodessa. Esimerkiksi 120 euroa Yle-veroa vuodessa tekee kympin kuukaudessa, ja tämä on teille iso raha. Okei, se on iso raha pienituloisille, mutta pienituloiset eivät maksa Yle-veroa. Varsinkin kun mennään keskituloiseen palkansaajaan, joka tienaa 40 000 euroa vuodessa ja maksaa Yle-veroa 140 e vuodessa, eli vähän päälle kympin kuukaudessa, niin paljonko se tekee keskituloisen pussissa? Melkoista rahanahneutta, jos aletaan kympistä rutista. Myönnetään, että se on hukkarahaa niille, jotka eivät Ylen kanavia katso. Niille, jotka haluavat muutakin kuin sitä samaa paskaa joka kanavalta, sekin raha on suuri hyöty.

Tämä siis toimittajaopiskelijan näkökulmasta. Voitte pitää tätä minun oman mahdollisen palkkani turvaamisena (haluaisin kyllä mieluummin johonkin parempipalkkaiseen lafkaan kuin Ylelle) tai kuitata koko viestin sanahelinänä, mutta minä ainakin olen iloinen, ettei enää tarvitse kyttäillä tv-tarkastajia ovisilmästä. Ne sakot jos mitkä ovat ikävä lisä kuukausimenoihin.
Kirjattu

Lucy

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: YLE-vero tulee
« Vastaus #11 : Tammikuu 13, 2012, 20:15:24 »

Melkein kukaan tutuistani ei omista telkkaria, moni heistä työssäkäyviä. Televisio ei tarjoa mitään mitä ei netistä saisi. En minä aio maksaa toimittajien palkkoja pelkkää hyvää hyvyyttäni. Jos ylen toiminta ei kannata niin miksi sen annetaan jatkaa ilman mittavia säästöjä? Ja turha alkaa syyttelemään lupamaksun luistamisesta, kyseinen yleistys raivostuttaa älyttömästi, helppohan se on toisia syyllistämällä saada paskoja veroehdotuksia läpi.

Ja en nyt jaksa kaivaa mutta Hesari uutisoi Jungerin korvaajan saaneen naurettavan ison palkankorotuksen, toimittajista ja palkkaeroista en tiedä, mutta en välitäkkään.
Kirjattu

Cyran

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: YLE-vero tulee
« Vastaus #12 : Tammikuu 13, 2012, 20:40:45 »

No, ihan miten vain. Tervemenoa eduskuntaan kertomaan mielipiteesi tässä byrokraattisessa valtiossa. Jungnerilla on kieltämättä aika sikamainen palkka, mutta jos samalla linjalla mennään niin potkitaan samalla nuo kansanedustajatkin pihalle ja presidenttiäkään ei niillä palkoilla kannata keulakuvaksi äänestää.

En löytänyt Hesarista Jungnerin seuraajan palkankorotusta koskevaa uutista, mutta aiheeseen liittyvän uutisen kuitenkin:
Kansalla kolme tasavahvaa suosikkia tv-maksun tilalle
Tuossa kerrotaan muun muassa se, mitä Plaze ja Farfeght miettivät yle-veron yhdistämisestä tuloveroon. Syynä on siis journalismin pitäminen valtiosta irrallisena, vaikka Ylellähän tuota voidaan arvostella suuntaan ja toiseen, kun puhutaan kuitenkin lähes valtiorahoitteisesta mediasta.
Kirjattu

EgyLynx

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: YLE-vero tulee
« Vastaus #13 : Tammikuu 13, 2012, 20:45:27 »

Niinpä... ihan sammat... jopa...

aiheet vain ovat avattu...
Kirjattu

Plaze

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
  • One Piece -fanaatikko
    • Profiili
    • DeviantArt
Vs: YLE-vero tulee
« Vastaus #14 : Tammikuu 13, 2012, 21:55:09 »

Mitä ihmettä, joku on eri mieltä jostain :o Tarkoittaako se sitä, että tänne voi saada keskusteluakin!

Hyviä pointteja Cyran. Itse en kannata YLE-veroa niin simppeleistä syistä kuin:
A) En käytä suoraan YLE:n palveluja edes netissä (välillisesti varmaan muiden lainatessa YLE:ä) varsinkaan nyt kun jääkiekkokin siirtyi sieltä pois.
B) En pidä siitä, että jollekkin asialle annetaan oma erityisveronsa.
C) En katso televisiota, josta sitä ensisijaisesti maksetaan.
D) YLE:n ohjelmatarjonta on hanurista.

Ei varsinaisesti herätä suurempia tuntemuksia tuo YLE-vero kun valtiovalta säätää niin typeriä asioita muilla tonteilla. Loppujen lopuksi pienin paha kaikesta mitä tässä on viritteillä enkä nyt tiedä Cyranin perustelujen jälkeen onko se nyt niin paha.
Kirjattu