Animu.fi foorumi

Tarkempi haku  

Uutiset:

Tervetuloa uudelle Animu.fi foorumille, muista käyttäytyä!

Kirjoittaja Aihe: Lukio vai amis?  (Luettu 160637 kertaa)

Purjo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Lukio vai amis?
« Vastaus #15 : Toukokuu 31, 2012, 13:28:01 »

Amis.
Yksinkertaisesti siksi, että ei sellainen puurtaminen, mitä lukiossa on niin ole yhtään mun juttuni. En tahdo opiskella kaikkea "turhaa" (älkää nyt ottako kirjaimellisesti), joita en välttämättä työssä tule ikinä tarvitsemaan. Kun opiskelee opiskellaan vain niitä juttuja, mitkä siihen alaan kuuluu ja mielenkiinto pysyy paremmin, jos ala on mieluinen. Hyvässä lykyssä pääsee myös suoraan työelämään, esimerkiks työssäoppimisen seurauksena, eikä tarvii olla päivääkään työttömänä. :D

Ite valmistun huomenna datanomiksi. Alahan ei kiinnosta pätkän vertaa, mutta yläasteella kuvittelin että siellä ois mukavaa ja hain sitten. Noh, pysyinpä tuolla kuitenkin kolme vuotta, koska ei ollut muutakaan mieluista alaa ja onhan se kiva kun on ammatti alla. :-) Löysin kuitenkin koulutuksen aikana sen jutun, mikä mua kiinnostaa ja hain lähihoitajaks. Parin viikon päästä selviää pääsenkö, vai pitääkö alkaa ettimään töitä. :/

Ainainen lukio vs. amis väittely on kyllä perseestä, siis sellainen yhyy lukiolaiset pääsee vaan Siwan kassalle ja amikset on haisevia jotka kaahailee autoilla päivästä toiseen. Ihan yhtä arvokkaita kumpikin ja kummastakin oppii hyödyllisiä asioita.
Kirjattu

Afeni

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Lukio vai amis?
« Vastaus #16 : Elokuu 26, 2012, 16:03:04 »

Lukion kävin aikoinani... siitäkin alkaa olla jo kohta kymmenen vuotta :D Silloin ei ollut hajuakaan, minne olisi suunnannut, joten lukio oli ammattikoulua parempi vaihtoehto minulle. Tosin olisin voinut homman hoitaa kotiin hieman fiksummin ja myös panostaa koulunkäyntiin. Lukio meni pitkälti lukematta läpi, mutta arvosanat eivät olleet sitä tasoa, johon olisin pystynyt vähän isommalla vaivannäöllä.

Välillä on käynyt mielessä, jos sitä vielä lähtisi opiskelemaan ammattikouluun jotain ihan uutta (tai sitten ammattikorkeaan tai yliopistoon). Toisaalta opintotuilla eläminen ei enää innosta ja ammattikin on jo.

EgyLynx

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Lukio vai amis?
« Vastaus #17 : Elokuu 26, 2012, 16:11:26 »

Milloinkohan Fanfictioten kirjoitelusta saa palkaa?
Kirjattu

celebfalas

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 19
  • Okita <3
    • Profiili
Vs: Lukio vai amis?
« Vastaus #18 : Syyskuu 07, 2012, 21:57:26 »

Itse kannatan jo ihan kannattavuuden takia amista. Käyt sen, saat paperit taskuun ja ammatti on siinä! Ja halvempaakin tuo amis on. Ei tarvi kolmen vuoden kirjoihin törsätä.
Mutta toki jos ei oikeasti ole hajuakaan tulevaisuudesta tai jos haaveenasi on sellainen ammatti, minkä koulutukseen melkein vaaditaan lukio pohjaksi, niin siitä vain.
Itse kävin n. vuoden lukiota. Ei ollut minun juttu, mutta kivaa se suurimmaksi osaksi oli.
Amiksiakin olen haravoinut jo pari. On kiva oppia aina uutta ja se on amiksen ehdottomasti parhaimpia puolia!

Miettiä siis kannattaa ihan omien tuntemuksien mukaan kumpaan menee :)
Kirjattu

ninnu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Lukio vai amis?
« Vastaus #19 : Syyskuu 10, 2012, 23:06:37 »

Itse lukiota vuoden kävin ja nyt parin syyn takia sen kesken jätin... Lukio vaatii panostusta koska huonolla lukio todistuksella et mitään tee.
Nyt ei missään koulussa kirjoilla ole. Kun ei ole sellaista ammattia joka kiinostaisi/minut huolisi...
Kirjattu

frey-chan

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
  • Baka!
    • Profiili
Vs: Lukio vai amis?
« Vastaus #20 : Tammikuu 31, 2014, 01:31:38 »

Hm. Kummassakin on hyvät ja huonot puolensa ja kumpaakin olen kokeillut. Valmistunut en tosin ole kummastakaan. ^^'

Ammattikoulu on hyvä valinta ihmiselle, joka ei tykkää lukea ja oppii mielummin tekemällä. Totuushan se on, että käytännön kokemuksella oppii enemmän kuin pelkällä lukemisella. Mutta kyllähän siitä lukemisestakin hyötyä on. Ei se ole turhaa ajanhaaskausta. Noh, lukionhan voi käydä ihan vain "yleissivistävänä" kouluna, mutta kyllä se antaa ihan hyvän pohjan jatko-opinnoille, kuten ammattikoulukin, mutta minun mielestäni lukio antaa paremmat valmiudet pärjätä valintakokeissa ja ylipäätään koko seuraavan asteen koulussa. Ammattikoulun teoriaopetus lähentelee enemmänkin peruskoulutasoa, ja sen pohjalta voi olla hankalaa (ei mahdotonta!) hypätä monimutkaisempiin asioihin. Riippuu varmasti myös alasta, mutta näin se periaatteessa menee.

Ammattikoulusta valmistuttua saa heti ammatin ja sitten sujuu raha-asiatkin helpommin, jos sattuukin jäämään työttömäksi. Hassu juttu. Luulisi ennemmin tuettavan niitä, joilla ei ole ammattia eli ei niin hyvää mahdollisuutta saada töitä. Periaatteessa kaikkien tulisi olla tasa-arvoisia, mutta mielestäni vähäosaisemmat tarvitsisivat enemmän tukea kuin muut. No mutta, tämä menee jo vähän offiksi.. ^^'

Ja tuolla oli jotain puhetta siitä erityisopetuksen tarpeesta. On omastakin mielestäni typerää, ettei sitä mm. lukiossa sen pahemmin ole. Eikä se ole mikään peruste sille, että "yleensä lukio-opinnot johtavat sellaisten opintojen pariin, jotka johtavat työhön, jossa erityisopetusta tarvitseva ei pärjää." Mikä ihmeen perustelu tuo on? Erityisopetustarpeita on monia, monia ja monia. En näe mitään syytä "syrjiä" ketään tai sanoa kenellekkään, ettei lukio (tai muu koulu) ole heidän paikkansa heidän ongelmiensa takia. Se on totta, ettei sokea voi bussia ajaa tms, mutta mun mielestä esimerkiksi keskittymishäiriö tai lukihäiriö eivät ole sellaisia syitä. Keskittymishäiriöisilläkin voi olla jokin asia, johon he pystyvät keskittymään. Tiedän esimerkiksi henkilöitä, joilla on adhd, eivätkä pysyä hetkeäkään paikoillaan tai hiljaa, paitsi pelatessa. Se on ehkä huono esimerkki, mutta esimerkki kuitenkin. On varmasti ammatteja joihin he ovat kykeneviä, joihin lukiopohjasta on hyötyä.

Ja sitten niihin erityisopetuksen tarpeen syihin. Kuten sanoin, niitä on monia. Itsekään en kykene ihan täysin normaaliin opetukseen psykologisten syiden/mielenterveyden ongelmien takia. Tietysti mua pelottaa, että kykenenkö ikinä normaaliin työntekoon tai työntekoon ylipäätään, mutta miksi mun pitäis luovuttaa? Mä voin yrittää. Mulla on mahdollisuus oppia elämään mun ongelmien kanssa. Ja tottakai asiaa helpottaa, jos pääsen tekemään työtä, josta todella pidän. Siksi mä yritänkin nyt saada lukioni suoritettua loppuun. Mä tähtään kohti mun unelmia, onglemista huolimatta.

Ei mitään pahaa kenellekkään henkilökohtaisesti, ärsyttää vaan sellanen asenne, että lytätään ihmisen pohjaan, jos niillä on jotain ongelmia. Ihan samanlaisia ihmisiä nekin on. Mä oon saanu koko ikäni kuunnella sukulaisten ynnä muiden mielipiteitä siitä, kuinka se ja se ei sovi mulle, kuinka tämä ja tämä ei ole yhtään mun tyylistä, kuinka musta ei ole siihen tai tuohon tai että kuinka musta ei ikinä tule yhtään mitään. Jos jotakin todella haluaa, niin ei saa antaa ongelmien olla sille este.
Kirjattu