Animu.fi foorumi

Tarkempi haku  

Uutiset:

Tervetuloa uudelle Animu.fi foorumille, muista käyttäytyä!

Kirjoittaja Aihe: Ficcien otsikot  (Luettu 57104 kertaa)

Erzka

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Ficcien otsikot
« : Joulukuu 04, 2012, 06:51:44 »

Minua ärsyttää joskus aivan suunnattomasti tiirailla ficcien otsikoiden alapuolella lukevia parituksia. Nehän on lähes olemattomia. Eikö sarjaa ja paritusta voisi pistää otsikkoon?

Sarja~Ficin nimi //Paritus// ikäraja ?

Paljon helpompi lukea ja kaikki kertomuksessa tulee jo selväksi. Onhan tuo näyttäväkin..
Kirjattu

Kipsi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Ficcien otsikot
« Vastaus #1 : Joulukuu 04, 2012, 17:40:53 »

Nuo tagit tehtiin ihan sitä varten, että paritukset ja sarjat niihin laitettaisiin.
Kirjattu

Deidara

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Ficcien otsikot
« Vastaus #2 : Joulukuu 31, 2012, 23:19:34 »

Mun mielestä noista tageista on todella helppoa katsoa, mistä sarjasta on kyse ja mikä paritus. Otsikoihin merkkaaminen on jotenkin sekavaa.
Kirjattu

EgyLynx

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Ficcien otsikot
« Vastaus #3 : Tammikuu 04, 2013, 16:15:10 »

Osa?? juttu?
Kirjattu

Michiyo

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 50
  • I don't suffer from insanity, I enjoy it.
    • Profiili
    • Fanfiction.Net
Vs: Ficcien otsikot
« Vastaus #4 : Helmikuu 25, 2013, 18:44:16 »

Tällä hetkellä ficcien ilmoitustapa on selkeimmästä päästä.

Sanoisin, että mahdollisuus halutessaan lukea tiivisteltä, joka kuitenkin saa kadotettua pienempään tilaan on hieno lisä. Samoin yhden sarjan eri osien linkittäminen keskenään onnistuu paljon aikaisempaa helpommin.

Kirjoittajalle on huomattavan paljon helpompaa lisätä tarinoita, kun kaikki tarvittavat tiedot on helposti naputeltavissa lisäyssivulla.

Oma ongelmani on yleensä siinä, mitä tageja ficille tulisi lisätä. Tähän mennessä olen lisännyt sarjan, parituksen ja genret. Onko jotain muuta jota kannattaisi ehdottomasti lisätä?
Kirjattu
When life hands you lemons, chuck them at people.
Don't take life too seriously. It isn't permanent.

EgyLynx

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Ficcien otsikot
« Vastaus #5 : Helmikuu 28, 2013, 08:41:28 »

Osat? kuinka? joku?
Kirjattu

Michiyo

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 50
  • I don't suffer from insanity, I enjoy it.
    • Profiili
    • Fanfiction.Net
Vs: Ficcien otsikot
« Vastaus #6 : Helmikuu 28, 2013, 15:48:25 »

Kirjattu
When life hands you lemons, chuck them at people.
Don't take life too seriously. It isn't permanent.

Afeni

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Ficcien otsikot
« Vastaus #7 : Kesäkuu 19, 2013, 22:00:42 »

Juu, todellakaan ei parituksia tms. otsikkoon, kun niitä varten on nyt tagit olemassa :)

Toki nämä voivat jossain määrin olla makuasioita, mutta eiköhän enemmistö pidä selkeänä nimen omaan sitä, että otsikko on otsikko ja muut tiedot löytyvät sitten sen alta.

Minusta tuo sarja, paritus, genre on jo aika riittävä tagaus. Tietysti jonkun hahmon tagaaminen parituksen sijaan voi joskus myös olla aiheellista. Itse olen ehkä enemmän suosinut juuri sitä, että tagailen hahmoja parituksen sijaan (tosin kirjoitankin paljon ofc-parituksia). Sarja on kuitenkin tageissa se minimi, jonka avulla sitten lukijat pystyvät jo nopeasti vilkaisemaan, onko ficci mahdollisesti itseä kiinnostava.

EgyLynx

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Ficcien otsikot
« Vastaus #8 : Kesäkuu 19, 2013, 23:30:45 »

mitenkäs ilmoitetaan että on osa jotakin... ärsytää kun lukee jotain: on se ja sen sen mones osa. kumminkin lukee Osia:1 .
Kirjattu

Michiyo

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 50
  • I don't suffer from insanity, I enjoy it.
    • Profiili
    • Fanfiction.Net
Vs: Ficcien otsikot
« Vastaus #9 : Kesäkuu 21, 2013, 13:20:39 »

Tosta osien ilmoittelusta: Itse tapaan merkata sen osaksi sarjaa jo Animun oman järjestelmän kautta; silloin kuitenkin tulee lukijoillekin tarinan helppo navigointi muihin chapuihin droppi-valikon kautta.
En ole koskaan ajatellut että voisin merkata tarinoihini kuvauksiin esm. osa 13/20, sillä useimmissa tapauksissa minulla ei ole mitään kujaa siitä kuinka paljon osia kuhunkin tarinaan tulee. Osa tarinoistani, kuten crack-ficcini Dare Gone Wrong on jotain sellaista, jota kirjoitan sille päälle sattuessani, eikä sille ole olemassa minkäänlaista suunnitelmaa. Lähinnä siinä tuli vastaan se, etten välttämättä osaa enää kirjoittaa tarinan vaatimaa tyyliä.
Tuen kuitenkin vahvasti sitä, että ottaa kaiken hyödyn irti Animun omasta osajärjestelystä, sillä sitä kautta saa trackattua helposti osien määrää. Otsikkoon kappaleen numero tuo helpon lisän, sillä en aiokaan lähteä lukemaan tarinaa Shinobi-Akatemia osa 666. ^^ But then, that's just me.
Kirjattu
When life hands you lemons, chuck them at people.
Don't take life too seriously. It isn't permanent.