Animu.fi foorumi

Tarkempi haku  

Uutiset:

Tervetuloa uudelle Animu.fi foorumille, muista käyttäytyä!

Äänestys

Oletko mielestäsi otaku?

Kyllä
- 2 (25%)
En
- 1 (12.5%)
Kyllä ja en
- 3 (37.5%)
En tiedä
- 2 (25%)

Äänestäjiä yhteensä: 8


Kirjoittaja Aihe: Otaku asiaa  (Luettu 67983 kertaa)

Shinji

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Otaku asiaa
« : Elokuu 02, 2013, 00:20:41 »

Kyselyitä ei ole ollut täälä vähään aikaan, joten nyt keksin laitaa tänne sellaisen ja koska sivustomme käsitelee anime, mangaa ja cosplayta, niin tämä on mielestäni osa sivustoa.

Kysymys siis on: Oletko mielestäsi otaku?

Vastasin kyllä ja en. Näen itseni tällöin puoli otakuna. Joskus anime/manga juttut kiinostavat kovasti ja joskus eivät niin. Omistan vain 2 manga sarjaa, enkä yhtään animea. En myöskään keräile ja ostele oheistuotteita. Tällä laila minua ei suoraan voi pitää otakuna. Joskus saatan käytätyä otakumaisesti. Olen joskus inoisani jostakin siihen liityvistä juttuista, otaa tietoa jostakin sarjasta (sen tekemisestä siis), olla kovasti innostunut jostakin seiyusta, mangakasta tai anime ohjaajasta ja kuuntelen joskus melkein vaan anime musikkia.

Tässä olisi myös ylimääräinen kysymys: Mitä mieltä olet siitä, että Japanissa otakuihin suhdaudutaan negatiivisesti?

Minä ositain ymmärrän miksi näin on Japanissa. Syyhän on se, että vuosinna 1988 ja 1989 lolitamangaa ja animea omistanut Tsutomu Miyazaki murhasi ja raiskasi kolme tyttöä (vielä hän joi näiden verta ja söi kädet), jolloin lehdistö ja pyskologit arvioivat syyn oleen otakun elämäntapa. Toisin, Miyazakin on täytynyt olla tärhtänyt muutenkin. Esimerkinkinä kun puhutaan siitä, että väkivaltaiset pelit muutavat sen pelaajan "hulluksi," niin se ei täysin pidä paikaansa. Pelaajan täytyy olla jo ennen pelaamista olla mielelisesti sairas. Pelaaminen varmaan lisää sitä, mutta katsoisin pelejaan olevan asiaan ennemmän syypää. Sama juttu tässä otaku asiassa. Kyllä sen seuraajan pitää olla valmiiksi mielisesti epätasa painoinen, ennen kiinostustaan.

Tuo asia minusta on liijan yleistetty Japanissa. Ei kaikki otakut ole samanlaisia. Onhan sellaisiakin jotka "seurustelee" ja ovat meneet "naimisiin" anime hahmon kanssa, mutta edelekään ei pidä yleistää. Olen muutenkin kuulut, että Japanissa on vaikea olla "erinlainen." Jos kuulema paljastuisi työpaikan pommole, että harastaa cosplayta joutuu etsimään uuden paikan.

Otakut ovat ihmmisiä siinä missä me kaikki olemme. Olivat he japanilaisia tai länsimaalaisia. On olemassa merkitäviä otakujakin. Anime studio Gainaxin perustajat ovat otakuja ja entinen pääministeri Taro Aso.
Kirjattu
"Ihmiskunnan suurin vihollinen on ihminen itse" Gendo Ikari

Kipsi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Otaku asiaa
« Vastaus #1 : Elokuu 02, 2013, 13:50:04 »

En sanoisi olevani otaku. Ehkä silloin nuorempana juuri kun löysi koko harrastuksen niin oli enemmän sen tyylinen... en kauheasti edes kyseisestä termistä pidä. XD En ole mitenkään fanaattinen fani, anime ja manga eivät ole ainoita asioita elämässäni. Oikeastaan nykyään tulee todella vähän katsottua animea ja luettua mangaa. Ainoa sarja jota seuraan enää aktiivisesti on One Piece. :l Pidemmillä lomilla (kuten nyt) kun jaksaa niin katson sitten vaikka jonkun animen, jos kiinnostaa.
One Piece onkin ainoa sarja josta edes kerään mitään oheistuotteita, mutta niitäkin hyvin harvoin, eikä mulla edes ole niitä kauheasti. Eri asia jos ois viis hyllyllistä täynnä kamaa niin ehkä sitten oisin enemmän otaku. :'D

Ja sitten tuohon Japani asiaan..
Ymmärrän oikein hyvin miksi heihin suhtaudutaan negatiivisesti. Heidän kulttuurihan on osana koko tätä laajaa harrastusta eikä se ole mitenkään ihmeellistä, että kaiken ikäiset esim. lukevat mangaa, koska sehän on heille kuin meille vaikkapa Aku Ankka -sarjakuvat. Mutta sitten nämä otakut ovat jotain täysin muuta - he vievät koko harrastuksen aivan toisenlaiselle skaalalle. Itse näen nämä otakut täysin erilaisessa valossa, koska he ovat näitä fanaattisempia faneja, jotka päällystävät koko huoneensa esim. jonkun hahmon kuvilla, oheistuotteilla jne. Ja tässä meneekin sitten juuri se raja itselläni.. koska omasta mielestäni kyseinen touhu alkaa mennä jo sairaan puolelle. On tullut juurikin nähtyä paljon kuvia tällaisista huoneista.. (esimerkki kuva) ja nämä otakut ovat yleensä miespuolisia. Sitten heillä on sänkynsä täynnä näitä animetyttöhahmojen halityynyjä. On tullut nähtyä myös kuvia joissa on ''treffit'' kyseisen halityynyn kanssa - tälle on asetettu eteen jotain ruokaa kuten otakulle itselleenkin (tästäkin kuvaa). ,__,
En siis ihmettele yhtään, jos Japanissa ei katsota kauhean hyvällä tällaista. Fanitus on ok aina, mutta sitten jos se menee tällaisille asteille niin voi vaan sanoa, että ei.
Kirjattu

Shinji

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: Otaku asiaa
« Vastaus #2 : Elokuu 02, 2013, 14:41:40 »

Unhohdin sanoa, että otakujen sanotaan katsoneen myös niin sanottuja otaku sarjoja. Tälläisiin kuuluvat haarem sarjat varskinkin. Love Hinan kaltaiset. Itse en ole katsonut kuin vain Saber Marinoette J:in, mutta koska Chobits ja Neon Genesis Evangelion lasketaan joskus nipin napin niihin (NGE:en luoja on vielä tunnustatunut otakuksi), niin 3 sellaista on katsottu.

Joidenkin lähteiden mukaan Japanissa otaku ei tarkoita pelkästään mangaan omistautunuta henkilöä vaan vaikka sellaista joka omistautuu suuresti vaikka postimerkien keräilyyn, elokuvien katseluun ja vaikka My Littel Ponyehin. Ainakin mangaka legenda Leiji Matsumoto sanoi olevasa "lentokone otaku."

Otakuna oleminen ei mielestäni kuminkaan ole häpeällistä. Mielestäni heidän elämäänsä on kuminkin saatava muutakin tekemistä ja ajateltavaa. Kuten Animen lehden entinen päätoimittaja ja Japan Popin nykyinen päätoimittaja Jari Lehtinen on sanonut: "Otakuna oleminen ei ole häpeä. Häpeä on hävetä sitä." Itse en ns. puoli otakuna häpeä tätä yhtään. En vaan pysty tunustautumaan sellaiseksi, kun olen sellaisten ihmmisten kanssa tekemisissä, joita ei kiinosta anime ja manga juttut.
Kirjattu
"Ihmiskunnan suurin vihollinen on ihminen itse" Gendo Ikari

Michiyo

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 50
  • I don't suffer from insanity, I enjoy it.
    • Profiili
    • Fanfiction.Net
Vs: Otaku asiaa
« Vastaus #3 : Elokuu 02, 2013, 16:10:12 »

Aihe on sinänsä haastava, koska ei oikein tiedän mikä määrittää otakun Suomessa. Ostanko mangaa/animea? Laitanko rahaa likoon cossaukseen? Seuraanko edelleen ainakin yhtä anime/manga-sarjaa? Osallistunko tapahtumiin, järjestänkö niitä, olenko töissä niissä? Kyllä kaikkiin.

 Jonkun rajan olen itselleni vetänyt; en käytä rahaa figuihin tai muuhun oheiskamaan. Julisteisiin vain jos ne ovat äärimmäisen uskomattomia (yksi viimeisen viiden vuoden aikana. Pääasiallisesti en osta tekstiilejä, jotka eivät liity omiin cosseihini, mutta välillä sorrun ostamaan t-paidan.

 Sanoisin, että painotukseni harrastuksesta on siirtynyt vahvasti itse aiheesta skenen harrastamiseen. Ihmiset jotka pyörivät näissä piireissä, tai myöntävät olevansa jollain tavalla keskiverrosta poikkeavia tapaavat myös olla ihastuttavia, viisaita tai viisastuvia itsekin.

 En ehkä kutsuisi itseäni otakuksi suomenkaan mittapuulla, vaan valitsisin nimikkeeksi ennemmin nörtin.
Kirjattu
When life hands you lemons, chuck them at people.
Don't take life too seriously. It isn't permanent.

Shinji

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 98
    • Profiili
Vs: Otaku asiaa
« Vastaus #4 : Elokuu 02, 2013, 16:21:40 »

^Hyvä pointi Michiyo. Itsekin pidän itseäni vähän nörtinä.

Oheistuosteista julisteet olisi ainoat mitä keräisin. Sillä jos keräisin figuureja, niin minä tahtoisin melkein leikkiä niilä. xD Keräilyä vartenhehan niitä hankitaan yleensä.

Olen osallistunut coneihin todella vähän, koska en pidä matkustelusta ja moni niistä on Helsingin ulkopuolella. Olen onnistunut samaan itseni molempiin Desuihin ja sitten vasta kerran olevaan Helsingin Yamaconiin.

Anime/manga aiheisisa juttuisa olisi mukava työskenellä. Koska olen koulutukseltani merkonomi, minulla olisi mahdollista työskenellä vaikka Anime lehden toimituksessa. Kysyinkin sen julkaisia H-Townilta työssäoppimis paikaa. Olisin pääsyt, mutta paikat oli täytetty. Sangatsu Mangan, Punaisen Jätiläisen ja Japan Popin luonakin olisi mukavaa työskenellä. Coneissa tuskin tulen työskentelemään, koska esim. vänkärin homma conissa vaati mielestäni sosialisia taitoja ja sellaista, että osaa neuvoa jos joku kysyy vaikka myyntisalin sijaintia. Asiakaspalvelu taitoni ovat vaan huonoja ja jos minulta kysytään asia, jotta en osaa neuvoa joudun pyytämään tähän apua joltakin joka tietää. Tämä antaa muille kuvaa siitä, että olisin "huono" asiakaspalvelija.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 02, 2013, 16:29:45 kirjoittanut Shinji »
Kirjattu
"Ihmiskunnan suurin vihollinen on ihminen itse" Gendo Ikari

Afeni

  • Administrator
  • Newbie
  • *****
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Otaku asiaa
« Vastaus #5 : Elokuu 04, 2013, 20:03:12 »

Paha sanoa tähän vastausta. Minustakin ensin pitäisi määritellä se otaku, ennen kuin voi vasta, onko sellainen vai ei. Jossain määrin varmaankin olen, mutta jonkin toisen määritelmän mukaan en ole.

Käytännössä elän aika tavallista lapsettoman aikuisen elämää (käyn töissä, jumittelen kotona, mökkeilen, pyörin kaupoilla yms. perusarkea), mutta toisaalta iso osa vapaa-ajastani menee netissä pyöriessä, fanifiktiota kirjoittaessa, blogatessa, pelatessa, japania opiskellessa ja cosplayta harrastaessa. Kerään myös figuureja ja julisteita on jokunen, tosin ei animeaiheisia yhtään. Manga- ja animekokoelmassa löytyy, joskin suurin osa on miehen hankkimia (onko mies siis enemmän otaku kuin minä?).

Osaan olla pelottava, hysteerinen fanityttö sille päälle sattuessani, mutten tiedä, riittääkö sekään otakun määritelmään. Ehkä minä(kin) olen enemmän yleisesti nörtti, joskin mahdollisesti enemmän merkityksessä geek kuin nerd. Mielenkiinnon kohteeni eivät ole vain japanilaisia, vaikka saattavat painottua sille suunnalle.

Olipas epätyhjentävä vastaus. Joku muu päättäköön otakuasteeni ;P

Francis

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Vs: Otaku asiaa
« Vastaus #6 : Marraskuu 05, 2013, 08:32:39 »

En usko olevani otaku.

Katson vain harvoja ja valittuja animesarjoja ja sen lisäksi katson muittenkin maiden animaatiosarjoja. Mangaa luen välillä, mutta niin luen myös kaikkea muutakin sarjakuvaa. Ehkä enemmänkin sarjakuvanörtti olisi siis miun määritteeni :--D
Kirjattu