Luin kaksi fakta kirjaa suunileen samaan aikaan, niin arvion molemat.
The Beatles ja usko rakauteen - Steve Turner
Koska olen ajattelut lukea jonkin Beatles kirjan, niin nyt siihen tuli tilaisuus. En ole Beatles fani, mutta koska kysessä on legendaarinen bändi, niin olen halunnut tietää siitä lisää.
Odotin tämän olevan tavallinen fakta kirja, joka esipuheen jälkeen etenee kronologisesti. Se kuminkin alkaa siitä, kuinka John Lennon sanoi kohtutun "The Beatles on nyt suositumpi kuin Jeesus" kommentin taustalla ja sen seurauksena. Kirja keskityy pääsäntöisesti Beatlesin uskonnon katsomuksen välille. Tämä herätti aluksi hämmenystä, mutta oli tässä kiinostavaa luetavaakin. Esim. jäsenten sitaatit ja, että jotkin laulut ovat saanet inspiraatiosta liityen uskontoon (osa on vielä kehitetty LSD:en vaikutuksena). Myös samassa tarkasteleaan yhtyeen muuta vaiheita ja Jeesus kohun jälkeen kirja etenee kronoglogisesti.
3,8 tälle. Miinusta tulee lyhyydestä (alle 300 sivua, kun lähteet ja alkusanat otetaa pois) ja, että kirja kertoo Johinista ennemmän, kuin muista jäseneistä, joista olisi ollut kiinostavaa lukea ennemmän.
Saiskos pluvan, Vesa-Matti Loiri - Petri Nevalainen
Olen pienestä asti pitänyt Veskusta, niin tämän lukeminen oli lähes pakkollista.
Tämä etenee ihan aikajanalisesti (muutama poikeusta lukuunotamata). Tätä kiritisointiin aikoinaan siitä, että kirjassa ei paljastetta Veskusta paljoa uuta. Syitä on selvästi se, että tämä on ensimmäinen Veskusta kertova kirja ja, että hän ei ole osallistunut tämän tekoon. Itse sain kuminkin tietää hänestä uuta.
Tämä saa 3,5. Teos on lyhyt (200 sivua elemänkertaa) ja tapahtumat etenevät aika nopeasti. Pientä miinusta on myös anettava, että kun kirjan lopussa on lista kaikkista Veskun rooleista vuosien varella, niin siellä ei olenkaan mainita hänen dubbaus rooleja.