Animu.fi foorumi

Tarkempi haku  

Uutiset:

Tervetuloa uudelle Animu.fi foorumille, muista käyttäytyä!

Kirjoittaja Aihe: Välineet - paperit, kynät ja värit  (Luettu 98008 kertaa)

Francis

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Välineet - paperit, kynät ja värit
« : Joulukuu 27, 2011, 11:15:47 »

Kertokaa omia kokemuksia hyvistä tai huonoista merkeistä ja välinekokeiluista. Ja tietty siitä mitä tykkää käyttää itse ja miksi ;>

--

Mie myönnän olevani kauhea välineurheilija ja hifistelijä, mut samalla mie kahlaan välineitten meressä etsien todellisia helmiä. Kerron muutamasta tosi-helmestä, joita ilman mie en vois elää : )

St. Petersburg-vesivärit. Oikeista, värikylläisistä pigmenteistä tehdyt kestävät värit! Kaikki teollisesti tehdyt halppisvärit kalpenee tuon ihanasti levittyvien värisävyjen rinnalla. Kirkkaat, runsaat ja hyvin sekoittuvat. Suosittelen kaikille, jotka kärsii paskoista vesivärikokemuksista tai haluaa vain hyvät vesivärit.
(Mie en tiedä mistä noita voi ostaa, kun itse ostin koulun tilauksen yhteydessä.)

Brushpen. Tää varmaan pitäs olla pakollisena kaikkien piirtävien penaalissa: uudelleen täytettävä sivellintussi. Itte suhtauduin jopa pessimistisesti tuohon ja sillä piirtämiseen, mutta kun kaverit piirteli tälläsii ja tälläsii niin itteekin alko kiinnostamaan tuo omanlaisensa tussijälki.
Kuten kuvasta näkyy, niin brushpenillä voi tehdä kapeaa, leveää viivaa ja mustia alueita. Kestävä ja hyvä nopeisiin luonnoksiin. Tussaus kestää vettä.
Tämä kynä ei aukea ihan heti kaikessa mahtavuudessaan, mutta ei kannata antaa periksi vaan jatkaa piirtämistä niin saa elinikäisen kumppanin tuosta mustasta tötteröstä.
En tiedä mistä noita saa Suomesta, kun ostin aikanaan koulun kanttiinista kynän+täyttöpulloja. Kertokaa jos tiedätte mistä kyniä ja täyttöpulloja saa.

Hahnemühle-paperi. Tämä oli rakkautta ensi kosketuksella. 140gsm paperi vei totaalisesti mukanaan ja yllätti laadullaan. Käytin päiväkirjana ja luonnosvihkona kunnes siirryin käyttämään paperia vesiväritöihin laajemmin. Paperi ei rypisty kurttuun vihkossa paljoakaan, vaikka läträisi sankollisen vettä maalatessa. Ja se miten värit levittyy ja hohtavat paperilta on ihan taikuutta. Sopii myös hyvin tusseille (mm. copicit). Täydellinen luonnoskirja väriluonnoksille.
Huono puoli: ei saatavilla Suomesta tuota samaa 140gsm luonnoskirjoja :/ Suomalaisessa kirjakaupassa ja akateemisessa on vain jotain bambupaperia. En ole vielä pommittanut Temperaa.
Kirjattu

Songou

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 3
  • Hehee
    • Profiili
Vs: Välineet - paperit, kynät ja värit
« Vastaus #1 : Joulukuu 28, 2011, 13:30:30 »

Minä käytän tälläisiä piirustusvälineitä:

United Office.

Tämä kynä viiltää pehmeästi ja kelpaa moneen työhön. Käytän sitä sen takia.  Sopii hyvin keskivertopiirtäjälle. Aloittelevalle piirtäjälle en suosittele. Pitää ollaa metallinen teroitin tai se menee muuten rämäksi.

Canson.

Hyvä kansio.  Joissakin kansioissa neuvotaan ensimmäisellä sivulla mangakasvojen/hahmojen piirtäminen. Joissakin kansioissa on taas paksummat, joissakin ohuemmat sivut. Sopii aloitteleville piirtäjille.

--------------------------------------
Kirjattu
*S*
/   \

Momelus

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Välineet - paperit, kynät ja värit
« Vastaus #2 : Joulukuu 28, 2011, 21:14:39 »

Mulla nuo piirtovälineet on vähän mitä sattuu... Piirrän ihan normi lyijytäytekynällä, sitten rajaan Pilotin kynällä (teräkoko 02 tai isompi), huomasin myös ilmeisesti kalvolle tarkoitetun, samaisen valmistajan mustan tussin hyväksi kyseiseen tarkoitukseen. Jälki tietty paksumpaa, eikä kelpaa tarkimpiin ja pienimpiin kohtiin, mutta juurikin pitkille ja ei-niin-pikkutarkoille viivoille aivan rakkaus. Värikynät on sitten sitä kökkölaatua. Sarjassamme "Muumi-värikynät" (olen tosissani... mutta ne on huonoja. Älkää ostako. Minä ostin. Koska oli halpoja.) ja "oho, mitenkäs tää kynä vilahti mun penaaliin...". Kuolaan Promarker-tusseja sekä Derwentin värikyniä joka paikassa. Mutta koska olen nuuka, en kehtaa ostaa. Ainoana pro-lisänä valikoimista löytyy Derwentin pastillivärit, joita rakastan. Pitkin hampain annan kenenkään ikinä niitä lainata. Vielä kun jaksaisi ostaa sen kiinnityslakan, etteivät värit leviäisi...

Paperin suhteen olen tarkempi - jos jaksan. Luonnoskirjana minulla on Derwentin joku musta, A5-kokoinen, paperin paksuudesta ei mitään hajua. Ei kamalan paksua, kuitenkin normi kopiopaperia parempi. Tussit näkyvät läpi toiselle puolelle, joten laatu ei sinällään päätä huimaa... Mutta koska olen nuuka.
Kirjattu

Plaze

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
  • One Piece -fanaatikko
    • Profiili
    • DeviantArt
Vs: Välineet - paperit, kynät ja värit
« Vastaus #3 : Joulukuu 28, 2011, 21:31:30 »

Mitäköhän kaikkee sitä tuleekaan käytettyä...

Lyijykynäjuttuihin ja yleiseen piirrusteeluun Technica-X 0.5 lyijytäytekynää. Tykkään tosi paljon vaikka onkin vaan ihan normi lyijytäytekynä.

Tussaustusseina käytän ihan Pigma Micron 005 tai vähän isompia. Kokeillu oon kaikkia pullotusseja piirtoterällä ja näin mutta en saa niillä mitään näyttämisen arvosta aikaan.

Värittelytusseina on normi Copicceja joku parisenkymmentä mutta en oikein välitä niistä. Jotain 40 onkin sitten Neopiko-2:ia. Ne jotenkin toimii paremmin mun käytössä ja niitä saa useemmasta paikasta ku Copicceja.

Normi printteripaperi workkii hyvin peruspiirtelyyn mitä harrastan mut sit jos Copiceilla ja Neopikoilla säädän jotain niin piirtelen tämmöselle jollekki Schoellershammer paperille. Ei hajuakaan mitä toi tarkottaa ku se on saksaa veikkaan ma. Tommosella tekstillä varustetun paketin myyjä tyrkkäs kouraan ku aikanaan Copicceja ostelin.

Tämmöstä välineurheilua.
Kirjattu

Francis

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Vs: Välineet - paperit, kynät ja värit
« Vastaus #4 : Joulukuu 29, 2011, 11:00:28 »

Värikynät on sitten sitä kökkölaatua. Sarjassamme "Muumi-värikynät" (olen tosissani... mutta ne on huonoja. Älkää ostako. Minä ostin. Koska oli halpoja.) ja "oho, mitenkäs tää kynä vilahti mun penaaliin..

Kaikki halvat kökkökynät ei oo aina käkköjä 8D Se jokases ruokakaupas myytävä Sense-merkki on ihan ok. Etenkin ne tussit.
Hyviä puolia Sensen tusseissa ja puuväreissä:
+Tussit on vesiliukoisia ja pysyvät kirkkaina myös levittäessä.
+Puuvärit hintaansa nähden myös aika kirkkaat
+Puuvärit ei oo lohkeillu, mikä vaivaa halpoja kyniä usein
+Tussin kärki ei vanutu tai "kulu"
+Ihan vitun halpoja, saa joka paikasta

Huonot puolet -:
- Tussipakkauksessa n.3-6 toimimatonta tussia aina valmiina
- Kaikki värit ei yhtä laadukkaita (esim. tumman vihreä tussi ja jotkut ruskeat tosi huonoja)

Mihin käy?
Luonnosteluun. Matkaväreiksi.
Tussit etenkin on mukavat, kun ei tartte olla vesivärejä mukana välttämättä jos on vesisäiliösivellin ja nuo tussit.

Onko kukaan muu kokeillut? 8>
Kirjattu

Momelus

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 24
    • Profiili
Vs: Välineet - paperit, kynät ja värit
« Vastaus #5 : Joulukuu 30, 2011, 15:50:53 »

^Hoo, kiitos vinkistä, pitääpi kokeilla. Kunhan saan lompakkoon enemmän rahaa kuin sen kymmenen senttiä. Ostin mangaa. >.<

Käytättekö työ korjauslakkaa yms. muita "eiku siis" -tuotteita? Mulla on aika vakiovaruste, koska jos menee isommasta työstä joku yks juttu pieleen, niin ennemmin korjaan sitä vähän kuin teen kokonaan uuden. Välillä tosin käy niin, että ryssin korjauslakan kanssa _erittäin_ pahasti, ja koko työ näyttää karmeammalta kuin se olisi ollut sen pienen virheen kanssa. ;_: Mulla on joku äityliltä kössitty Stangerin Eco-systeemi. Ekoa ehkä, laatukin ihan ok.
Kirjattu

Francis

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Vs: Välineet - paperit, kynät ja värit
« Vastaus #6 : Joulukuu 31, 2011, 11:35:42 »

^Hoo, kiitos vinkistä, pitääpi kokeilla. Kunhan saan lompakkoon enemmän rahaa kuin sen kymmenen senttiä. Ostin mangaa. >.<

Käytättekö työ korjauslakkaa yms. muita "eiku siis" -tuotteita? Mulla on aika vakiovaruste, koska jos menee isommasta työstä joku yks juttu pieleen, niin ennemmin korjaan sitä vähän kuin teen kokonaan uuden. Välillä tosin käy niin, että ryssin korjauslakan kanssa _erittäin_ pahasti, ja koko työ näyttää karmeammalta kuin se olisi ollut sen pienen virheen kanssa. ;_: Mulla on joku äityliltä kössitty Stangerin Eco-systeemi. Ekoa ehkä, laatukin ihan ok.

Juu. Käytän ylimäärästen roskien peittämiseen Talens-merkkistä gouachea (väri - 106, opaque white extra), joka on todella peittävää ja helppo sipaista pensselillä. Ei leviä tai mene paperista läpi. Voi myös pestä pois, jos ei haluakkaan laittaa sitä. Plussaa myös siitä, että purtelo on pieni, joten kulkee helposti mukana esim. sivellin-kotelossa.
Valkoista gouachea saa varmasti kaikkialta missä vaan myydään piirustustarvikkeita maalaamiseen.

Sakura Micronin valkoinen geelikynä myös pyörii penaalissa mukana. Se on hyvä matkoilla, mutta ei pysty korjaamaan kuin korkeentaan tekstaus-virheitä tai muuten pieniä sotkuja. Ei levity tasaisesti isommille alueille.
Varoituksen sanana: Huomattiin kavereitten kaa, että niissä on aikamoinen epätasalaatu. Miun kynä toimi moitteettomasti, mut kaveri iski käden paskaan kun osti sellasen. Se ei ole yhtä tönkköä ja peittävää joka kynässä.
Saa suomalaisesta kirjakaupasta, pari euroa. Ei kovin hintansa väärti.
Kirjattu

EgyLynx

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 76
    • Profiili
Vs: Välineet - paperit, kynät ja värit
« Vastaus #7 : Tammikuu 10, 2012, 16:16:55 »

täytyyppä oikein katsoa noiten mukavien värien nimi... no ei ihan oo mangavärejä mutta ... mukavan laatuiset puuvärit...

Kirjattu