Olen itsekin tosiaan kiinnittänyt joskus huomiota tähän epäkohtaan, yleensä siinä vaiheessa kun keväällä onnitellaan vain "uusia ylioppilaista", ammattiin valmistuneista puhutaan valitettavan harvoin. Johtunee luultavasti todellakin siitä, että vanhempi sukupolvi ajattelee, että lukioon menevät ne, jotka osaavat, ja amikseen ne, jotka eivät lukioon pääse. Ja aiemminhan asia olikin niin, että lukioon haluttiin ja amikseen jouduttiin. Nykyään luvut ovat käsittääkseni aika tasan, tosin oman kotipaikkakuntani lukioissa on joka vuosi opiskelijapulaa, ja toiseen pääsee sisälle vitosen keskiarvolla, kun joillekin ammattilinjoille vaaditaan jo kasin tai jopa ysin keskiarvo.
Uskon kuitenkin, että kun opiskeluaikoja halutaan lyhentää ja ihmisten työhönsiirtymisikää aikaistaa, amiksen arvostus alkaa nousta. Vaikka tottahan on edelleen, että superkorkeasti koulutettuun ammattiin haluavien pitää käydä lukio. Esimerkiksi lääkikseen on aivan turha hakea amiksen lukuaineiden pohjalla - olen itse ollut muutamalla, ja voin sanoa, etteivät ne vastaa millään tavalla lukion tunteja. Amiksen käyneellä ei siis ole samanlaista pohjaa lähteä yliopistokokeisiin kuin lukion käyneellä.