Animu.fi foorumi

Tarkempi haku  

Uutiset:

Tervetuloa uudelle Animu.fi foorumille, muista käyttäytyä!

Kirjoittaja Aihe: Miksi lukio saa ennemän huomiota?  (Luettu 147922 kertaa)

Shinji

• Jr. Member
  • **
    • Profiili
Miksi lukio saa ennemän huomiota?
« : Helmikuu 20, 2012, 21:08:39 »

Sanoin että en laita tänne mitään, mutta tämä on aivan pakko otaa aiheksi, ennen kuin loppulisesti lopetan käynnin täälä foorumisa.

Olen huomanut tv-sarjoisa, elokuvisa jne. vain ja ainostaan lukion käyneitä ihmmisiä (jopa Aku Ankka on ollut yhdessä tarinasa). Jopa suurin osa nettikavereistani on lukiolaisa tai sen entisiä opiskeljoita Ammista käyneistä ei ole koskaan ollut puhetta. Jopa uutisisa puhutaan lähinä vain lukion opiskelijoista. Lukion erikoispäivistä (abi rekoista ja wanhoista tanseista) on aihetta kaikissa uutisisa ja näisten valmistumista. En ole ikinä ikinä nähnyt uutis juttua amislaisita. En edes näiden valmistumisesta. Kerran jopa luin netistä, että joku oli kuulut radiossa, jossa 1 vanha nainen kertoi, että hänen 2 lapseenlastaan oli valmistunut. Toinen oli ammislainen ja toinen lukiolainen. Tämä nainen kuminkin ylisti vain lukiosta valmistanuta eikä ammiksesta valmistanuta.

Ja nyt pyydän etukäteen anteeksi, koska tämä varmasti loukaa animun ammilasia ja ammilasia kavereitani. Tarkoitukseni ei ole loukata teitä. Masentunena tunnen vain monesti että lukio on parempi paikka näistä kahdesta vaihtoehdosta jotka pitää valita peruskoulun jälkeen ja nykään masennun helposti. Kun en ole masentunut, en ajatele edes asiaa vaan jottain muuta. Haluan kuula nyt ihmmisten mielipiteitä. Vielä kerran ammislaiset: Anteeksi kovasti.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 26, 2012, 13:32:16 kirjoittanut Shinji »
Kirjattu
"Ihmiskunnan suurin vihollinen on ihminen itse" Gendo Ikari

FfortunexX

• Newbie
  • *
    • Profiili
Vs: Miksi lukio saa ennemän huomiota?
« Vastaus #1 : Helmikuu 21, 2012, 19:25:37 »

Hei,

Lukiolaiset ovat enemmän esillä penkkareiden ja wanhojen tanssien takia, koska ammattikoululaisilla ei ole mitään vastaavaa. Jos tahdot löytää tv:stä ammattikoulun käyneitä, katso vaikka Master Chefiä, Innoa ja muita realityohjelmia. Kaiken lisäksi esimerkiksi Salkkareissa vanhemmat hahmot, kuten Ismo taikka Seppo, tuskin ovat käyneet lukiota.

Mitä tähän mummoon tulee, niin vanhempi ikäpolvi ajattelee vanhanaikaisesti, että vain lukion käymällä voi saada ns. hyvän ammatin kuten lääkäri tai pappi.

Itse olen valmistunut ammattikoulusta ravintolakokiksi ja olen ylpeä siitä. Suotta pyytelet anteeksi. Kaiken lisäksi opiskelen taidetta AMK:ssa.

;D
Kirjattu

Momelus

• Newbie
  • *
    • Profiili
« Vastaus #2 : Helmikuu 22, 2012, 18:47:06 »

Olen itsekin tosiaan kiinnittänyt joskus huomiota tähän epäkohtaan, yleensä siinä vaiheessa kun keväällä onnitellaan vain "uusia ylioppilaista", ammattiin valmistuneista puhutaan valitettavan harvoin. Johtunee luultavasti todellakin siitä, että vanhempi sukupolvi ajattelee, että lukioon menevät ne, jotka osaavat, ja amikseen ne, jotka eivät lukioon pääse. Ja aiemminhan asia olikin niin, että lukioon haluttiin ja amikseen jouduttiin. Nykyään luvut ovat käsittääkseni aika tasan, tosin oman kotipaikkakuntani lukioissa on joka vuosi opiskelijapulaa, ja toiseen pääsee sisälle vitosen keskiarvolla, kun joillekin ammattilinjoille vaaditaan jo kasin tai jopa ysin keskiarvo.

Uskon kuitenkin, että kun opiskeluaikoja halutaan lyhentää ja ihmisten työhönsiirtymisikää aikaistaa, amiksen arvostus alkaa nousta. Vaikka tottahan on edelleen, että superkorkeasti koulutettuun ammattiin haluavien pitää käydä lukio. Esimerkiksi lääkikseen on aivan turha hakea amiksen lukuaineiden pohjalla - olen itse ollut muutamalla, ja voin sanoa, etteivät ne vastaa millään tavalla lukion tunteja. Amiksen käyneellä ei siis ole samanlaista pohjaa lähteä yliopistokokeisiin kuin lukion käyneellä.
Kirjattu

GotyZ

• Newbie
  • *
    • Profiili
« Vastaus #3 : Helmikuu 22, 2012, 19:36:43 »

Mitä tulee vaikkapa amerikkalaisin tv-sarjoihin, lukio on mieletäni huono suomennos High Schoolista, se on niin erilaisia tavallaan, onhan molemmissa teoriaa mutta high schoolissahan on perinteisesti myös erilaisia seuroja kuten urheilu tai esimerkiksi Greaserit eli ne jotka rassaavat autoja sun muita, lisäksi High Schooleissa on yleensä oma asuntola
Kirjattu

FfortunexX

• Newbie
  • *
    • Profiili
« Vastaus #4 : Helmikuu 22, 2012, 22:06:45 »

En ole ihan varma asiasta, mutta minun mielestäni on mahdollista päästä lääkikseen ilman lukionpapereita. Lukemalla ensin amiksessa lähihoitajaksi, sitten AMK:ssa sairaanhoitajaksi ja siitä sitten jatkaa vielä yliopistoon.  :)
Kirjattu

Momelus

• Newbie
  • *
    • Profiili
« Vastaus #5 : Helmikuu 23, 2012, 14:20:22 »

^ Aivan, tätä reittiä todellakin voisi olla mahdollista... Itse ajattelin lähinnä vain tätä "sekä lukio että ammattikoulu antavat yleisen jatko-opintokelpoisuuden yliopistoihin ja korkeakouluihin" -juttua. Mutta koska mikään pakkohan ei ole pyrkiä suoraan toisen asteen koulutuksesta yliopistoon, niin tosiaan AMK:n kautta kieppaamalla lääkäriopinnot voisivatkin onnistua.
Kirjattu

Anzu-Chan

• Vieras
« Vastaus #6 : Helmikuu 24, 2012, 17:24:08 »

Ihan vasta on tullut käyttöön uudistus, jonka mukaan lääkiksen pääsykokeet pohjaa ainoastaan lukiossa käytyyn bilsaan, kemiaan ja fysiikkaan (plus yhteen kokeessa jaettavaan aineistotehtävään). Ennen oli vanha kunnon Galle pääsykoekirjana, mutta nyt kun lukiota painotetaan noin paljon, jännä nähdä mitä tapahtuu. :)
Pointtini on siis siinä, että lukio on hyvä ponnahduslauta jos haluaa korkeakouluihin. Ylioppilaskirjoituksistahan saa sisäänhakiessa pisteitä lähes joka paikkaan, eikä niitä käsittääkseni amiksesta yhtälailla saa. MUTTA! Nyt kun esim. lääkiksestä puhutaan eihän kukaan katso missä olet tiedot päähäsi paukuttanut, että jos opit fyssat ja kemmat itseksesi tai valmennuskurssilla, no probs then.

Niin ja tästä nk. eriarvoisuudesta.. Itse en menisi luokittelemaan ihmisiä paremmiksi ja huonommiksi tuon perusteella, kyseessähän on sentään vain koulutus ja mahd. tuleva työ. Kuten Fortunex hyvin sanoi, lukio on enemmän esillä koska siellä sattuu olemaan kaiken maailman näyttäviä tilaisuuksia vanhojentansseista ylppäreihin. Olen kyllä itsekkin törmännyt tähän amiksien ja lukiolaisten keskenäiseen naljailuun.. Molemmat osapuolet on ylpeitä opiskelupaikastaan eikä halua toisen haukkuvan sitä. Tai jotain.. En ole koskaan oikein tajunnut sitä. :'D
Kirjattu

Momelus

• Newbie
  • *
    • Profiili
« Vastaus #7 : Helmikuu 24, 2012, 22:19:56 »

Niin ja tästä nk. eriarvoisuudesta.. Itse en menisi luokittelemaan ihmisiä paremmiksi ja huonommiksi tuon perusteella, kyseessähän on sentään vain koulutus ja mahd. tuleva työ. Kuten Fortunex hyvin sanoi, lukio on enemmän esillä koska siellä sattuu olemaan kaiken maailman näyttäviä tilaisuuksia vanhojentansseista ylppäreihin. Olen kyllä itsekkin törmännyt tähän amiksien ja lukiolaisten keskenäiseen naljailuun.. Molemmat osapuolet on ylpeitä opiskelupaikastaan eikä halua toisen haukkuvan sitä. Tai jotain.. En ole koskaan oikein tajunnut sitä. :'D

Hah, joo. Lukio vs. amis on todella hieno taisteluaihe. ^^ Itsehän siirryin amiksesta lukioon. Ihan pakon edestä, en omasta tahdostani. Mutta siis. Kaveri haukkuu mua aina (enemmän tai vähemmän) leikillään "amispelleksi". Ja jaksaa dissata amista aina oikein urakalla. Johon minä sitten pienennä amislaisena henkeen ja vereen alan haukkumaan lukiota minkä ehdin. Kai se on vähän kuin sellainen "Suomi vs. Ruotsi" -asettelu. Että kun on kaksi vaihtoehtoa, niin omaa pitää parempana ja sitä toista on haukuttava. : D
Kirjattu

MissRedMoon

• Newbie
  • *
    • Profiili
« Vastaus #8 : Kesäkuu 29, 2012, 23:53:45 »

tää ei itseasiassa ees loukkaa, mä en aattele kumpaakaan parempana, lähin amiskaan, koska inhoan pänttäystä, eikä lukeminen ole mun juttu, tykkään enemmän tehä käsillä oikeita töitä, totuudessahan, itse tekeminen opettaa enemmän kuin 1000 sivua kirjasta :D näin omasta mielestä amiska on parempi koska siellä pääsee tekemään asioita suoraan, ei tarvii lukea 100 eri kirjaa jotta osaa tehdä jotain.....
Kirjattu

MissRedMoon

• Newbie
  • *
    • Profiili
« Vastaus #9 : Kesäkuu 29, 2012, 23:59:48 »

oho, tossa tulikin vahingossa se mitä enemmän kannatan :/ no jota tapauksessa ei lukio tee ihmisestä yhtään sen viisaampaa kuin amiska poppoota, so what jos osaat jotakin  psygolokiaa tai joitakin kieliä, se ei takaa sitä että jossakin ammatissa osaisit jotakin, riippuen ny ammatista...
Kirjattu

Flaronet

• Newbie
  • *
    • Profiili
    • Kukkakedon Pokénurkkaus
« Vastaus #10 : Syyskuu 05, 2012, 10:09:03 »

Amikseen menemisessä on se hyvä puoli, että pääsee työllistymään oikeastaan heti, kun pääsee amiksesta, kun taas lukiossa käyneet tuskin kovin helposti, kun pitää olla sitä työkokemusta, hygieniakorttia ynnä muuta mahdollista riippuen siitä, mihin töihin hakee. Itse olen toista kertaa amiksessa opiskelemassa kotityö-ja puhdistuspalvelujen tutkintoa Keuda Järvenpäässä (aikaisemmin opiskelin Keuda Tuusulassa lähihoitajan perustutkintoa, jonne pääsin suoraan yläasteelta) enkä ole käynyt lukiota. Tunnen ainoastaan yhden henkilön, joka käy lukiota tällä hetkellä, on 2 vuotta nuorempi pikkusiskoni.
Kirjattu