Kyselyitä ei ole ollut täälä vähään aikaan, joten nyt keksin laitaa tänne sellaisen ja koska sivustomme käsitelee anime, mangaa ja cosplayta, niin tämä on mielestäni osa sivustoa.
Kysymys siis on: Oletko mielestäsi otaku?
Vastasin kyllä ja en. Näen itseni tällöin puoli otakuna. Joskus anime/manga juttut kiinostavat kovasti ja joskus eivät niin. Omistan vain 2 manga sarjaa, enkä yhtään animea. En myöskään keräile ja ostele oheistuotteita. Tällä laila minua ei suoraan voi pitää otakuna. Joskus saatan käytätyä otakumaisesti. Olen joskus inoisani jostakin siihen liityvistä juttuista, otaa tietoa jostakin sarjasta (sen tekemisestä siis), olla kovasti innostunut jostakin seiyusta, mangakasta tai anime ohjaajasta ja kuuntelen joskus melkein vaan anime musikkia.
Tässä olisi myös ylimääräinen kysymys: Mitä mieltä olet siitä, että Japanissa otakuihin suhdaudutaan negatiivisesti?
Minä ositain ymmärrän miksi näin on Japanissa. Syyhän on se, että vuosinna 1988 ja 1989 lolitamangaa ja animea omistanut Tsutomu Miyazaki murhasi ja raiskasi kolme tyttöä (vielä hän joi näiden verta ja söi kädet), jolloin lehdistö ja pyskologit arvioivat syyn oleen otakun elämäntapa. Toisin, Miyazakin on täytynyt olla tärhtänyt muutenkin. Esimerkinkinä kun puhutaan siitä, että väkivaltaiset pelit muutavat sen pelaajan "hulluksi," niin se ei täysin pidä paikaansa. Pelaajan täytyy olla jo ennen pelaamista olla mielelisesti sairas. Pelaaminen varmaan lisää sitä, mutta katsoisin pelejaan olevan asiaan ennemmän syypää. Sama juttu tässä otaku asiassa. Kyllä sen seuraajan pitää olla valmiiksi mielisesti epätasa painoinen, ennen kiinostustaan.
Tuo asia minusta on liijan yleistetty Japanissa. Ei kaikki otakut ole samanlaisia. Onhan sellaisiakin jotka "seurustelee" ja ovat meneet "naimisiin" anime hahmon kanssa, mutta edelekään ei pidä yleistää. Olen muutenkin kuulut, että Japanissa on vaikea olla "erinlainen." Jos kuulema paljastuisi työpaikan pommole, että harastaa cosplayta joutuu etsimään uuden paikan.
Otakut ovat ihmmisiä siinä missä me kaikki olemme. Olivat he japanilaisia tai länsimaalaisia. On olemassa merkitäviä otakujakin. Anime studio Gainaxin perustajat ovat otakuja ja entinen pääministeri Taro Aso.